loading...

اینترنت سرا

تاریخچه صنعت چاپ و چاپخانه به اندازه تمدن بشری است. و سالها از اختراع اولین ماشین چاپ توسط سومریان، اولین بنیانگذاران تمدن بشری می گذرد. دستگاه هایی که با ساختار ساده ای کار می کنند که حروف را مرتب می

مدیر سایت بازدید : 212 پنجشنبه 09 آذر 1402 زمان : 21:07 نظرات (0)


تاریخچه صنعت چاپ و چاپخانه به اندازه تمدن بشری است. و سالها از اختراع اولین ماشین چاپ توسط سومریان، اولین بنیانگذاران تمدن بشری می گذرد. دستگاه هایی که با ساختار ساده ای کار می کنند که حروف را مرتب می کند و روی آنها جوهر می ریزد. با این حال، زمان زیادی از آن زمان می گذرد و این صنعت نیز مانند سایر جنبه های زندگی بشر، تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشته است.

چاپگرهای جوهرافشان از اواسط دهه 1980 اولین نمونه ها هستند و می توان گفت که پیشرو چاپگرهای امروزی هستند. دستگاه هایی که در مدت زمان بسیار کوتاهی به یکی از پرکاربردترین و کاربردی ترین دستگاه ها تبدیل شده و جایگاه قدرتمندی در بازار ایجاد کرده اند. با این حال، در نزدیک به 40 سال از آن زمان، ما شاهد تکامل و بلوغ این ابزارها و صنعت بوده ایم. به طوری که چاپگرها به تدریج حالت صنعتی را ترک کردند و به ابزار اداری تبدیل شدند که در ادارات، مغازه ها و امروزه در بسیاری از خانه های ما یافت می شود.

امروز می توان گفت که نویسندگان عصای دست ما شده اند. بدون این ابزار، انجام بسیاری از کارهای اداری غیرممکن خواهد بود و طراحی کلیه فرم ها و اسناد، حتی در صورت غفلت از فرم، کاری دشوار و غیر ممکن خواهد بود. بنابراین، بسته به محل کار، همه ما ممکن است بخواهیم یک مدل از این ابزار کار را خریداری کنیم. اما باز هم با توجه به گستره آپشن های موجود در بازار امروز و تنوع گزینه های موجود، کدام مدل برای ما مناسب است؟

ویژگی های یک چاپگر خوب

بدون شک یکی از اولین سوالاتی که هنگام تصمیم گیری برای خرید چاپگر مناسب به ذهن شما خطور می کند این است که بهترین چاپگر چه ویژگی هایی دارد و الزامات مقایسه انواع چاپگرها چیست. در این بخش از مقالات اخیر، می خواهیم شما را با برخی از مهم ترین ویژگی ها و برخی از بهترین ویژگی هایی که چاپگر موجود در بازار می تواند داشته باشد، آشنا کنیم.

بخش اصلی

کیفیت چاپ (dpi)

این سبک را می توان مهم ترین سبک هر نشریه نامید. در واقع روش کلی کار چاپگر این است که با کشیدن نقاط رنگی، الگوهای درخواستی را ترسیم می کند. بنابراین بدیهی است که هر چه تعداد این نقاط بیشتر باشد، کیفیت تصاویر چاپ شده بالاتر خواهد بود. بنابراین می توان گفت که چاپگر از کیفیت بالایی برخوردار است و برای یک اندازه خاص کاغذ (کاغذ 1 اینچی) نقاط زیادی را ترسیم می کند.

از این رو مدت ها پیش واحدی برای طراحی چاپگر تصمیم گرفته شد که همان نقطه در اینچ است که در نماد dpi نیز ارائه می شود. علاوه بر این، استاندارد dpi برای مدت طولانی تنظیم شده است که می گوید همه اعداد dpi باید ترکیبی از 300 یا 360 باشند.مثلاً 1200 dpi یا 1440 dpi.

نکته: در واقع می توان این ویژگی را مترادف با پیکسل در تصاویر دانست که هر چه تعداد آنها بیشتر باشد کیفیت تصویر بالاتر می رود.

سرعت موتور

دومین ویژگی مهم یک چاپگر بدون شک تعداد صفحاتی است که در واحد زمان می تواند چاپ کند. که معمولاً در صفحات در دقیقه (ppm)، حروف در دقیقه (cpm) یا ipm بیان می شود. با این حال، این ویژگی نیاز به بررسی و تحقیق دقیق در هنگام خرید دارد. زیرا فروشندگان اغلب ارقامی را به خریداران نشان می دهند که چاپ را در حالت "پیش نویس" منعکس می کند.

سریعتر از چاپ است، اما کیفیت تصاویر چاپ شده پایین است و در هر صورت خوب نیست. یا حتی گاهی این ترفند بد است و اولین باری که اولین کاغذ را قبل از چاپ آماده می کنید حذف می شود و به شما نمی گویند. علاوه بر این، بسته به پیچیدگی کار، سرعت چاپ ممکن است متفاوت باشد. یعنی چاپ تصاویر پیچیده یا چاپ هر دو طرف کاغذ قطعا سرعت چاپگر را کاهش می دهد.

کش یا حافظه داخلی

بافر یا صف یک حافظه داخلی است که معمولاً برای ذخیره اطلاعات یا عملیات به ترتیب پردازش یا انجام آنها استفاده می شود. چاپگرهای قدیمی بافر نداشتند و این فرآیند در واقع توسط کامپیوتری که به چاپگر متصل است انجام می شد. اما کارشناسان بر اساس پیشرفت سیستم عامل ها و رایانه ها دریافته اند که اجرای چنین رویه ای میزان پردازش سیستم عامل را افزایش داده و آن را بسیار دشوار می کند.

علاوه بر این، در این حالت، هر گونه وقفه در ارتباط بین رایانه و چاپگر ممکن است باعث توقف فرآیند چاپ شود. مشکلات دیگری نیز وجود دارد که از حوصله این بحث و این مقاله خارج است. بنابراین، سازندگان شروع به نصب حافظه در داخل چاپگر کردند تا تمام یا بخشی از اطلاعات چاپ شده را ذخیره کنند و در نتیجه بار روی رایانه را کاهش دهند.

حافظه ذکر شده معمولاً بر حسب کیلوبایت (KB) یا مگابایت (MB) بیان می شود و در پرینترهای اداری ارزان قیمت معمولاً حدود 32 تا 128 مگابایت است. در همین حال، مدل های بالاتر دارای حدود 256 مگابایت حافظه رم یا بیشتر هستند. همچنین لازم به ذکر است که حافظه چاپگرهای گرافیکی معمولا از یک گیگابایت شروع می شود. البته میزان این حافظه در بسیاری از استفاده های روزانه اهمیت چندانی ندارد.

با این حال، دفاتر پرمشغله با حجم زیاد اسناد چاپی و فایل های گرافیکی پیچیده یا فشرده نیاز به حافظه بیشتری دارند. پس در این مواقع باید حداکثر قابلیت ارتقا حافظه را بررسی کرده و مطمئن شوید که در صورت نیاز می توانید حافظه مدل مورد نظر خود را افزایش دهید.

حداکثر تعداد صفحات چاپ شده در ماه (چرخه کاری ماهانه)

این عدد آماری حداکثر تخمین تعداد صفحاتی است که یک چاپگر می تواند در یک ماه بدون هیچ مشکلی چاپ کند. البته توجه داشته باشید که اگر به سلامت چاپگر خود اهمیت می دهید، تعداد چاپ های به دست آمده با استفاده از دستگاه آماده کمتر از تعداد استاندارد منتشر شده توسط سازنده است. اگر این مقدار نیاز شما را برآورده نمی کند و احساس می کنید به مقدار بیشتری نیاز دارید، بهتر است به فکر خرید محصول دیگری با محدودیت بیشتر و ماندگاری بیشتر باشید.

همچنین، هنگام خرید چاپگر، معمولاً ایده خوبی است که حداکثر تعداد صفحات قابل چاپ در ماه را به عنوان معیاری برای اطمینان و دوام چاپگر در نظر بگیرید. هر چه این مقدار بیشتر باشد، انعطاف پذیری و طول عمر دستگاه بیشتر می شود. همچنین در مورد این دوره کاری باید بدانید که مدت کارکرد پرینترهای تکی حدود پنج هزار صفحه است که معمولاً برای مصارف خانگی کافی است و به ندرت به بیش از آن نیاز است.

اما در پرینترهای اداری این مقدار حتی در پایین ترین مدل ها معمولا بیش از بیست هزار صفحه است. در همین حال، برخی از مدل های بهتر و بالاتر نیز دوره های 100000 صفحه یا بیشتر را ارائه می دهند. پس اگر قصد خرید چاپگر اداری را دارید این ویژگی چاپگر و همچنین حجم کار واحد مورد نظر را در نظر بگیرید تا محصول خریداری شده با کار مورد نظر مطابقت داشته باشد.

قابلیت اتصال به شبکه

چاپگر  شخصی آوافرهنگ معمولاً در رایانه استفاده می شود، بنابراین فقط یک اتصال USB دارد. با این حال، با نیاز رایج به چندین سیستم با استفاده از یک چاپگر، چاپگرهای اداری اغلب از اتصال شبکه بی سیم داخلی استفاده می کنند. هنگامی که همه رایانه ها به صورت بی سیم به شبکه متصل هستند، می توانید از این چاپگرها در حالت اشتراکی استفاده کنید.

علاوه بر این، در برخی از این چاپگرها معمولاً یک پورت RJ45 برای اتصال به شبکه سیمی وجود دارد. علاوه بر این، مدل‌های پیشرفته‌تر چاپگر معمولاً صفحات وب یکپارچه (قابل دسترسی از طریق مرورگر) یا ابزارهای دیگر را برای تسهیل مدیریت شبکه ارائه می‌کنند. البته توجه به این نکته ضروری است که با استفاده از تنظیمات رایانه ای که از طریق کابل USB به آن متصل شده است، می توان به چاپگر شخصی تحت شبکه محلی نیز دسترسی داشت و از آن استفاده کرد. اما همانطور که گفتیم این کار مستلزم اجرای تنظیمات خاص و عضویت تمامی کامپیوترهای گروه خانگی است. علاوه بر این، برای استفاده از چاپگر به این روش، رایانه متصل به چاپگر باید روشن باشد.

ویژگی های ذخیره و تحویل اسناد

سینی ورودی کاغذ استاندارد و اختیاری

سینی کاغذ بخشی از چاپگر است که می تواند مقدار زیادی کاغذ را در خود جای دهد. کشنده کاغذ با برداشتن یک ورق در یک زمان، کاغذ چاپگر را تغذیه می کند. این قسمت در واقع به گونه ای طراحی شده است که کاربران مجبور نباشند هر بار که چاپ می کنند کاغذ را در چاپگر قرار دهند. زیرا این کار بسیار زمان بر و استرس زا است. این امر به ویژه در هنگام چاپ چندین صفحه یا چندین برگه در یک صفحه صادق است.

در استانداردهای سینی ورودی کاغذ می توان گفت که تعداد صفحات قابل نگهداری در سینی کاغذ چاپگر باید بیشتر از تعداد صفحات قابل چاپ در یک روز باشد و همچنین با پرکردن سینی دستگاه چاپ. یک بار می توانید آن را به مدت 3-4 روز استفاده کنید. البته به خاطر داشته باشید که این مقدار کم است زیرا همه ما می دانیم که ممکن است مواقعی پیش بیاید که برخی روزها نخواهیم از دستگاه چاپ استفاده کنیم و برخی روزها صفحات کاغذی زیادی داشته باشیم.

به هر حال، اندازه متوسط ​​استاندارد برای چاپگرهای شخصی معمولاً 100 تا 150 برگ کاغذ است! البته این استانداردها بر اساس بیشترین حجم استفاده است و بسیاری از ما حتی نمی توانیم این مقدار در ماه برای مصارف خانگی چاپ کنیم. همان استانداردها برای چاپگرهای اداری حداقل 250 صفحه کاغذ را به عنوان حداقل ظرفیت مورد نیاز در نظر می گیرند. اگرچه اندازه هایی برای مدل های بالاتر وجود دارد که می توانند 500 برگ یا 1000 برگ یا حتی بیشتر را در فرم استاندارد یا ارتقا یافته خود در خود جای دهند.

در اکثر چاپگرها، این سینی ها به بیرون می لغزند و زیر دستگاه قرار می گیرند. با این حال، برخی از چاپگرها هستند که کاغذ را از طریق یک شکاف در بالا یا مرکز چاپگر تغذیه می کنند. علاوه بر این، چاپگرهای پیشرفته علاوه بر داشتن سینی، از قابلیت تغذیه صفحات تکی با استفاده از اسلات نیز بهره می برند. می توانید از آن برای چاپ در اندازه های مختلف کاغذ و سایر موارد قابل چاپ مانند پاکت نامه و غیره استفاده کنید. بدون اینکه کاغذ را از سینی خارج کنید.

سینی چند منظوره

این سینی ها برای نگهداری چندین نوع کاغذ به طور همزمان طراحی شده اند و بسته به سفارش چاپی که می دهید چاپگر شما را تغذیه می کند. این سینی ها معمولا برای چاپ انواع کاغذ مانند A4، A5، پاکت نامه و غیره مناسب هستند. در چنین مواقعی استفاده از این سینی ها به شما این امکان را می دهد که اسناد مختلف را بدون اذیت کردن و اتلاف وقت به سرعت چاپ کنید.

چاپ دورو (در دو طرف کاغذ)

در بسیاری از موارد، برای صرفه جویی در مصرف کاغذ و یافتن راه هایی برای حل مشکل جابجایی و نگهداری کاغذ و اسناد با قطر کمتر، تمایل به چاپ از دو طرف داریم. در چنین مواقعی اگر چاپگر ما دارای چاپ دو طرفه خودکار باشد، کار ما بسیار راحت می شود. در غیر این صورت، باید هر دو طرف را به صورت دستی چاپ کنیم (هر صفحه را چاپ، برگردانیم و طرف دیگر را چاپ کنیم) یا از قابلیت چاپ صفحات زوج و فرد استفاده کنیم. همچنین نیاز به قرار دادن کاغذ به روش خاصی دارد که ممکن است کمی گیج کننده باشد.

لازم به ذکر است که اکثر چاپگرهای اداری عموماً از چاپ دورو خودکار پشتیبانی می کنند. اما این ویژگی تنها در برخی از چاپگرهای شخصی و خانگی قابل مشاهده است. بنابراین، اگر قصد دارید حجم زیادی از صفحات را چاپ کنید، بهتر است در خرید چاپگر دقت کنید. زیرا اکثر چاپگرهای خانگی علاوه بر عدم امکان چاپ در دو طرف، برای چاپ با حجم بالا مناسب نیستند و نتیجه آن احتمالاً فشار به چاپگر و خرابی آن خواهد بود.

ویژگی های مثبت موازی

لوازم جانبی و مشخصاتی که در زیر توضیح داده شده چیزهای کمیاب در چاپگر هستند، اما وجود آنها چیز خوبی است که بسیار مفید است و باعث می شود چاپگر شما بهتر کار کند.

ترویج

این قطعات بسته به دسته و قیمت چاپگر شما در اشکال و رنگ های مختلف یافت می شوند. یکی از قابل توجه ترین ویژگی های چاپگرهای سه کاره، LED های مختلف است که تعداد کپی های یک کاغذ خاص را نشان می دهد. ما اغلب بدون دلیل این ویژگی نمایشگر را در مدل های تکی نمی بینیم.

برخی از انواع پیچیده‌تر پرینترها نیز دارای صفحه‌نمایش‌های کوچکی هستند که می‌توانند با نمایش برخی از کاراکترها و جملات به شما کمک کنند تا چاپگر را کار کنید و در صورت بروز هرگونه خطایی، پیامی مربوط به آن‌ها را نمایش دهید. البته همه این ها در مدل های متوسط ​​و مقرون به صرفه موجود هستند و اکثر مدل های برتر از پنل های لمسی LCD استفاده می کنند که تعامل با چاپگر را برای شما بسیار آسان و جذاب می کند. در برخی از تجسم ها، این صفحات لمسی حتی به کاربر امکان کنترل شبکه و بافرها و غیره را می دهند.

پورت USB

اگر اطلاعات کمی در مورد کامپیوتر و نحوه استفاده از آن دارید، بدون شک از مزایای پورت USB در هر دستگاهی کاملا آگاه هستید. بنابراین در مورد آن توضیح زیادی نمی دهیم و فقط می گوییم وجود این کانکتور به شما این امکان را می دهد که فلش مموری مورد نظر را به چاپگر خود متصل کرده و فایل مورد نظر را مستقیماً چاپ کنید. البته باید به خاطر داشت که بهتر است تمام اقدامات امنیتی را رعایت کنید و مطمئن شوید که فلش ویروسی ندارد. بعدا در این مورد با مشکلی مواجه نشوید.

اسلات کارت رسانه و پورت پل جیبی

این موارد معمولا برای کاربرانی که قصد چاپ عکس بر روی چاپگر جوهرافشان را دارند مناسب است. از آنجایی که مدل دارای یک اسلات یا پورت PictBridge یکپارچه است، به شما این امکان را می دهد که دستگاه و رسانه مورد نظر را به راحتی به چاپگر متصل کرده و شروع به چاپ موارد دلخواه خود کنید. با این حال، اگر رایانه شما دارای این پورت ها است، نیازی به داشتن آنها بر روی چاپگر نیست.

سازگار با انواع سیستم عامل ها

اگر از کاربران سیستم عامل ویندوز هستید، این مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. زیرا معمولا درایور تمامی پرینترها برای ویندوز منتشر می شود. اما اگر از آن دسته کاربرانی هستید که علاوه بر ویندوز از سیستم عامل دیگری مانند لینوکس، مک یا ... استفاده می کنید، بهتر است بدانید که همه مدل ها از این پلتفرم ها پشتیبانی یکسانی ندارند و ممکن است بتوانید این کار را انجام دهید. آی تی. از پرینتر خود در این پلتفرم ها استفاده نکنید. بنابراین، قبل از خرید چاپگر، به سازگاری آن با پلتفرم های مورد نظر خود توجه کنید. (اگرچه کاربران لینوکس احتمالا الان می خندند و می گویند "درایوری بساز که آن کلمات را نداشته باشد")

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 86
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 49
  • بازدید امروز : 67
  • باردید دیروز : 245
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 951
  • بازدید ماه : 569
  • بازدید سال : 27,723
  • بازدید کلی : 63,368