loading...

اینترنت سرا

اینورتر یک وسیله الکترونیکی است که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کند، بنابراین مبدل جریان متناوب را مبدل جریان مستقیم می نامند. این تجهیزات اغلب قابلیت تغییر فرکانس و ولتاژ را دارند. این مح

مدیر سایت بازدید : 56 یکشنبه 19 آذر 1402 زمان : 10:52 نظرات (0)


اینورتر یک وسیله الکترونیکی است که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کند، بنابراین مبدل جریان متناوب را مبدل جریان مستقیم می نامند. این تجهیزات اغلب قابلیت تغییر فرکانس و ولتاژ را دارند. این محصول نام های زیادی مانند درایو، درایو فرکانس متغیر، کنترل سرعت موتور یا VFD دارد.

همانطور که گفته شد، جریان DC را به AC تبدیل می کند، موتور الکتریکی را که بین منبع تغذیه و موتور قرار می گیرد، کنترل و راه اندازی می کند. هایپر صنعت فامکو تولید کننده و توزیع کننده انواع اینورتر می باشد.

انواع اینورتر سه فاز و تک فاز

از اینورترها در برق صنعتی، لوازم خانگی و صنعتی مانند ماشین لباسشویی، یخچال، آسانسور خانگی، پمپ آب، کولر گازی و ... استفاده می شود که جابجایی وجود دارد و توان سطح ولتاژ و فرکانس و ولتاژ تولید می شود. اینورتر را افزایش دهید در سطح دلخواه ولتاژ و فرکانس و تامین و تولید برق AC خروجی در ولتاژ و فرکانس مورد نیاز کاربر. در نهایت از برق متناوب تولید شده در خروجی اینورتر می توانیم انواع موتورهای سه فاز AC را کنترل و راه اندازی کنیم.

درایو فرکانس متغیر (VFD) چیست؟

درایو فرکانس متغیر (اینورتر VFD یا درایو فرکانس متغیر) نوعی کنترل کننده موتور الکتریکی است که با تغییر ولتاژ و فرکانس اعمالی، موتور را با سرعت و ولتاژ مناسب کار می کند. در کاربردهایی که موتور نیازی به کارکرد با سرعت کامل ندارد، می توان از VFD برای کاهش فرکانس و ولتاژ برای مطابقت با بار موتور استفاده کرد. در کاربردهایی که سرعت موتور نیاز به تغییر دارد، VFD به راحتی می تواند با افزایش یا کاهش سرعت چرخش موتور به سرعت مورد نیاز دست یابد.

این نوع اینورتر که به اختصار (VFD) نامیده می شود، با کنترل فرکانس برق ورودی AC، سرعت چرخش موتور الکتریکی و استارت نرم آن را کنترل می کند و فرکانس با سرعت اینورتر ارتباط مستقیم دارد. موتور الکتریکی، به طوری که فرکانس افزایش می یابد سرعت موتور الکتریکی نیز افزایش می یابد. برق DC مورد نیاز مبدل توسط برق AC اصلی شهر با ولتاژ 220 ولت و فرکانس 50 هرتز تامین می شود، بنابراین ابتدا برق AC به برق DC و سپس به برق AC مورد نیاز مبدل تبدیل می شود. . و از آنجایی که سرعت چرخش الکتروموتور ارتباط مستقیمی با فرکانس، تغییر فرکانس نسبی و ولتاژ اعمال شده به برق دارد، سرعت شفت را کنترل و راه اندازی می کند. AC به معنای جریان متناوب و DC به معنای جریان مستقیم است.

از آنجایی که اینورتر عنصر اصلی است، درایو فرکانس متغیر که گاهی مبدل یا درایو نامیده می شود، قادر به تامین برق ورودی تک فاز، موتورهای سه فاز تا 11 کیلو وات و برق ورودی سه فاز است. کنترل و راه اندازی موتورهای پرقدرت.

البته اینورتر در علم الکترونیک تعریف دیگری نیز دارد:

عناصر اینورتر (VFD) جریان مستقیم DC را به جریان متناوب AC (مبدل DC به AC) تبدیل می کند. موج تولید شده توسط اینورترها یک موج مربعی است که با استفاده از فیلترهای مخصوص (محلول و خازن) به موج سینوسی تبدیل می شود. اینورترها به صورت تک فاز و سه فاز در بازار موجود می باشند. کاری که این مبدل ها انجام می دهند برعکس کاری است که یکسو کننده ها انجام می دهند (AC به DC). اینورترها هیچ قطعه متحرکی ندارند و در طیف وسیعی از کاربردها، از منبع تغذیه کامپیوتر گرفته تا وسایل نقلیه بزرگ حمل و نقل استفاده می شوند. اینورترها معمولا از یک منبع DC مانند پنل های خورشیدی یا باتری ها برای تامین جریان AC استفاده می کنند. اینورتر اسیلاتور الکترونیکی از قدرت بالایی برخوردار است. دلیل نامگذاری آن این است که این دستگاه عملکرد معکوس مبدل برق AC به DC استاندارد را انجام می دهد. در واقع اینورتر یا درایو AC وسیله ای است که با استفاده از آن می توان سرعت موتور سه فاز AC را بدون کاهش قدرت و گشتاور موتور کنترل کرد. اینورترها در ظرفیت های مختلفی ساخته می شوند، به عنوان مثال برای موتور 20 اسب بخار باید از اینورتر 20 اسب بخار استفاده شود. بر حسب ورودی، اینورترها به دو دسته یک فاز و سه فاز تقسیم می شوند. البته محصول همه اینها سه مرحله است. برای اینورترهای بیش از 3 اسب بخار فقط از ورودی سه فاز استفاده می شود. برخی از اینورترهای برق کم وات هشدارهایی دارند مبنی بر اینکه نباید از آنها برای تغذیه لامپ های فلورسنت معمولی استفاده شود. دلیل هشدار این است که خازن تصحیح برق موازی با لامپ وصل شده است. با برداشتن خازن مشکل حل می شود.

اینورترهای فاز و شکل موج خروجی

اینورترها با توجه به تبدیل فاز به دو نوع اصلی تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند و با توجه به شکل حاصل می توان آنها را به چهار نوع تقسیم کرد:

خروجی موج مربعی

خروجی MSW سینوسی یا شبه سینوسی اصلاح شده

خروجی سینوسی خالص PSW

عملکرد اینورتر

اینورتر یا درایو فرکانس متغیر برای راه اندازی موتور و کنترل سرعت آن در صنایع مختلف استفاده می شود. چگونه:

انواع ساخت و ساز صنعتی و پمپاژ

سیستم تامین آب بوستر پمپ

فن های صنعتی مانند فن کوره، فن گلخانه ای، فن تهویه، فن برج خنک کننده، فن تونلی و غیره.

درخت FAA

زنده

آتش سوزی در کارخانه چوب و ماشین آلات CNC

دستگاه خم کن و برش

دستگاه های جوش

انواع جرثقیل سقفی و جرثقیل بوم بزرگ

تسمه نقاله

دستگاه اکسترودر

انواع دستگاه های چاپ

ماشین آلات بسته بندی

انواع ماشین آلات صنعت تزریق پلاستیک

پارکینگ طبقاتی

انتقال برق HVDC

واحد محرک الکتریکی وسیله نقلیه الکتریکی

در پنل های خورشیدی استفاده می شود

منبع انرژی

منابع برق اضطراری

انتقال برق HVDC

در انتقال HVDC (انتقال مقادیر زیادی نیرو در فواصل طولانی با تلفات کم)، الکتریسیته AC ابتدا به برق DC با ولتاژ بالا تبدیل می شود و سپس برق DC توسط یک اینورتر به AC با فرکانس بالا تبدیل می شود.

درایوهای الکتریکی خودرو

در حال حاضر از اینورتر آیمستر مدل u1 برای کنترل لرزش موتور در برخی از وسایل نقلیه الکتریکی مانند قطارها و در خودروهای الکتریکی و هیبریدی مانند تویوتا پریوس استفاده می شود. به طور خاص، پیشرفت های مختلف در فناوری اینورتر به دلیل کاربرد آن در خودروهای الکتریکی است. در وسایل نقلیه با ترمز احیا کننده، اینورتر انرژی را از موتور می گیرد (در اینجا به عنوان یک ژنراتور عمل می کند) و آن را در باتری ذخیره می کند.

استفاده در پنل های خورشیدی

پنل های خورشیدی دارای خروجی DC هستند که نور خورشید را از طریق یک اینورتر جمع آوری و ذخیره می کند و این برق به AC تبدیل می شود.

منبع تغذیه

یک اینورتر انرژی DC را از منابعی مانند باتری ها، پنل های خورشیدی و سلول های سوختی به برق AC تبدیل می کند. توان خروجی را می توان به هر ولتاژ مورد نیاز تبدیل کرد. میکرو اینورترها جریان پانل های خورشیدی را به جریان متناوب تبدیل می کنند.

منابع برق اضطراری

استفاده از باتری و اینورتر یا منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)  فنی مهندسی ثامن برای تامین جریان متناوب در صورت عدم دسترسی به برق. هنگامی که برق اصلی دوباره روشن می شود، یکسو کننده برای شارژ باتری ها استفاده می شود.

گرمایش القایی

از اینورترها برای افزایش فرکانس برق اصلی در هیتر القایی استفاده می شود که باعث تولید گرما در فلزات و فرآیند سخت شدن و نرم شدن آنها می شود. برای این منظور ابتدا جریان متناوب به جریان مستقیم تبدیل می شود و سپس جریان مستقیم توسط اینورتر به جریان متناوب با فرکانس بالاتر تبدیل می شود.

چگونه یک اینورتر مصرف برق را کاهش می دهد؟

اینورتر به طور هوشمند بار روی موتور را تشخیص می دهد و جریان را با توجه به بار به موتور می دهد که اغلب کمتر از جریان نامی موتور است. بنابراین موتور با توجه به میزان مصرف جریان می کشد و در نهایت مصرف انرژی الکتریکی را کاهش خواهیم داد.

به عنوان یک قاعده، اداره برق مصرف کنندگان را برای استفاده از بارهای راکتیو از شبکه سراسری جریمه می کند که معمولاً با نصب بانک های خازنی در نیروگاه ها حل می شود. از آنجایی که موتورهای القایی یکی از مصرف کنندگان اصلی بارهای راکتیو هستند، این مشکل با استفاده از اینورتر قابل حل است. اینورتر دارای یک بانک خازن در داخل است و به این ترتیب بار راکتیو مصرفی موتور را جبران می کند و موتور در نهایت تنها بار فعال بار اصلی را مصرف می کند، بنابراین هیچ جریمه ای وجود ندارد و نیازی به نصب بانک خازن خارجی نیست.

از آنجایی که موتور دارای بار فعال بر روی خط است، در صورت استفاده از موتور برای راه اندازی و کنترل خودرو، وجود بانک خازن این بار فعال را جبران کرده و تنها بار فعال مورد نظر را مصرف می کند. شبکه الکتریکی که جبران تلفات، توان الکتریکی و مصرف جریان را کاهش می دهد.

در بسیاری از کاربردها در صنایع مختلف، از آنجایی که برای راه اندازی نیاز به مصرف انرژی زیادی است، موتور انتخابی با قدرت بالایی برای جبران این مقدار انرژی انتخاب می شود و این به دلیل رایج تری تبدیل شده است. در حین کار از شبکه استفاده می شود و با استفاده از یک اینورتر این جریان به طور خودکار به مقدار مورد نیاز افزایش می یابد و در حین کار به مقدار مورد نیاز کاهش می یابد، بنابراین هزینه کلی مصرف برق به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. .

در بسیاری از کاربردها، موتور هنگام راه‌اندازی جریان بسیار بالایی از منبع تغذیه می‌گیرد و منجر به ولتاژ پایین در منبع تغذیه و آسیب رساندن به منبع تغذیه و سایر دستگاه‌ها می‌شود، این جریان تا ۶ برابر امتیاز فعلی موتور می‌رسد که بسیار زیاد است. نامطلوب بله، اگر از یک اینورتر استفاده کنید، این جریان اضافی بسیار کم خواهد بود (0.2 برابر حداکثر). به عنوان مثال، اگر موتور با جریان نامی 10 آمپر کار کند، این جریان راه اندازی به 60 آمپر می رسد و در هنگام استفاده از اینورتر حداکثر 12 آمپر خواهد بود، جریان موتور به طور خودکار با کم شدن بار موتور کاهش می یابد. . این امکان علاوه بر کاهش هزینه های انرژی، باعث افزایش طول عمر موتور نیز خواهد شد.

امکان استفاده از جریان تک فاز 220 ولت به جای سه فاز 380 ولت برای راه اندازی موتور سه فاز با حداکثر توان 4 کیلو وات به این معنی است که می توانید موتور سه فاز را کاملا با جریان خانگی راه اندازی کنید.

در پمپ ها و فن ها دبی متناسب با سرعت موتور است اما توان مصرفی متناسب با مکعب سرعت است. به عنوان مثال، اگر سرعت موتور 50 درصد کاهش یابد، مصرف انرژی مورد نیاز 12.5 درصد خواهد بود که به معنای صرفه جویی در مصرف انرژی 87.5 درصد است.

تفاوت بین اینورتر و درایو

درایوها قابلیت تنظیم ولتاژ، فرکانس و توان ورودی و همچنین مقدار خروجی را دارند، در حالی که اینورترها فقط ولتاژ و توان خروجی را تغییر می دهند. در اینورترها عمل برگشت جریان مستقیم به جریان متناوب اتفاق می افتد، اما در درایو علاوه بر این عمل، یکسان سازی جریان نیز انجام می شود که باعث تنظیم تنظیم دور موتور می شود و در اینورترها بر خلاف درایو وجود دارد. هیچ کدام نیست قطعات متحرک

مبدل یا مبدل تک فاز به سه فاز چیست؟

اینورترها یا موتورهای صنعتی قابلیت راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز و برق تک فاز را دارند که یکی از مهمترین مزایای اینورترها یا موتورهای صنعتی می باشد. اینورترها و درایوهای تک فاز به سه فاز برای کارگاه ها و جاهایی که بنا به دلایلی برق سه فاز وجود ندارد مناسب است.

مزایای درایوهای سه فاز معکوس و تک فاز

امکان راه اندازی موتور سه فاز تا 4 کیلو وات (البته این ظرفیت بستگی به برند درایو دارد).

قابلیت چرخاندن ماشین برقی به چپ و راست

شوک مکانیکی را در هنگام راه اندازی اولیه کاهش می دهد

جلوگیری از جریان راه اندازی موتور الکتریکی

صدا و صدای موتور الکتریکی را کاهش می دهد (این یک مزیت مناسب برای مشتریان پمپ خانگی است که اغلب از صدای الکتروپمپ ها شکایت دارند).

رایج ترین استفاده از مبدل های فرکانس تک فاز به سه فاز، پمپ های خانگی است. به این دلیل که اکثر خانه ها به سه فاز دسترسی ندارند. به همین دلیل بهترین گزینه برای کنترل الکتروپمپ ها و نصب سنسور برای اندازه گیری سطح آب رسیدن به لایه های مختلف، استفاده از عملیات تک فاز است که دارای سه فاز است:

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 92
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 23
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 141
  • باردید دیروز : 184
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 674
  • بازدید ماه : 2,872
  • بازدید سال : 30,026
  • بازدید کلی : 65,671