loading...

اینترنت سرا

جاز یک سبک موسیقی گسترده است که با هارمونی های پیچیده، ریتم های هارمونیک و تاکید زیادی بر بداهه نوازی مشخص می شود. نوازندگان سیاهپوست در نیواورلئان، لوئیزیانا، سبک جاز را در اوایل قرن بیستم توسعه دادن

مدیر سایت بازدید : 11 شنبه 15 اردیبهشت 1403 زمان : 10:12 نظرات (0)


جاز یک سبک موسیقی گسترده است که با هارمونی های پیچیده، ریتم های هارمونیک و تاکید زیادی بر بداهه نوازی مشخص می شود. نوازندگان سیاهپوست در نیواورلئان، لوئیزیانا، سبک جاز را در اوایل قرن بیستم توسعه دادند. نیواورلئان که مدت ها به عنوان یکی از پایتخت های موسیقی ایالات متحده شناخته می شد، بهترین فضا را به رگتایم و بلوز داد. پیشگامان جاز مانند جلی رول مورتون و لوئیس آرمسترانگ روی این سبک های بلوز و رگتایم کار کردند و بهبود دادند و سبک جدیدی از موسیقی آمریکایی را ایجاد کردند.

موسیقی جاز به سرعت در سراسر ایالات متحده گسترش یافت و به زودی نیویورک پایتخت جاز ایالات متحده و جهان شد. این نوع موسیقی به گونه ای تکامل یافته است که استانداردهای محبوب، ترکیبی، پاپ، راک، فانک و حتی آهنگ های واقعا آوانگارد را شامل می شود. دانلود بهترین آهنگ ها

تاریخچه موسیقی جاز چیست؟

جاز تاریخچه ای طولانی دارد و تاریخی که به قرن بیستم باز می گردد.

1- اوایل دهه 1900: مورخان موسیقی در اوایل قرن بیستم ردپایی از جاز را در نیواورلئان پیدا کردند، جایی که نوازندگانی مانند جلی رول مورتون، کینگ الیور و لوئیس آرمسترانگ قطعات رگتایم، بلوز و ترومپت را نواختند. وام گرفته شده از مراسم. حتی موسیقی تشییع جنازه نیواورلئان الهام بخش نوازندگان اولیه جاز بود. جاز جنوب نیواورلئان سرانجام به جاز دیکسیلند معروف شد.

دهه‌های 1920 و 1930: دیگر پایتخت‌های جاز شامل شیکاگو و کانزاس بود (جایی که کنت باسی مدت‌ها ارکستر خود را در آنجا مستقر کرده بود)، اما این نیویورک بود که آهنگ جاز را در فرهنگ آمریکایی تنظیم کرد. یک گروه بزرگ با حضور نوازندگانی مانند دوک الینگتون و فلچر هندرسون برای جمعیت کلوپ شبانه اجرا کردند. الینگتون بیشتر به خاطر آهنگ‌های اولیه‌اش که به موسیقی کلاسیک کشیده می‌شد و نوازندگان ارکستر بزرگ الینگتون را به نمایش می‌گذاشتند، شناخته می‌شود.

3- دهه 1940 و 1950: در دهه 1940 نوازندگان نیویورکی مانند چارلی پارکر، دیزی گیلسپی، باد پاول و آرت بلیکی یک زیرژانر جز به نام بی باپ ایجاد کردند. این سبک موسیقی دارای تمپوهای بسیار سریع، تک نوازی سنگین بر روی تغییرات آکورد و هارمونی منظم بود. آهنگسازانی مانند اورنت کلمن و کوارتت جاز مدرن قوانین هارمونیک جاز سنتی را به چالش کشیدند. کلمن به‌ویژه برای خلق سبکی به نام فری جاز که از فرم آهنگ اکثر استانداردهای جاز پیروی می‌کند، شناخته شده است.

جاز چطوره؟

جاز شباهت های زیادی با انواع موسیقی دارد، از بلوز گرفته تا راک و کلاسیک. این سبک باعث تولد بسیاری از زیرژانرهای جاز شد. برخی از عناصر اصلی جاز عبارتند از موسیقی سوئینگ، گروه بزرگ تقریباً تمام سبک های جاز شامل بی باپ و جاز جذاب است.

1- ریتم های متمایز: ریتم های سنتی جاز به خاطر اکتاوهای نوسانی خود شناخته می شوند. به این معنی که هنگام حرکت به نت بعدی، نت اول اکتاو بیشتر و نت دوم کمتر تاکید می شود. جاز لاتین که مبتنی بر موسیقی کارائیب است، بر سوئینگ تکیه نمی کند، بلکه بیشتر به ریتم هایی برگرفته از سنت های آفریقایی-کوبایی تکیه می کند.

2- پیچیدگی هارمونی: موسیقی جاز به ندرت از آکوردهای سه گانه یا سه نت استفاده می کند که موسیقی پاپ، کانتری و فولک را تعریف می کند. تقریباً تمام آکوردهای جاز دارای یک آکورد ملودیک هفتم هستند و بسیاری از آنها مانند آکوردهای نهم، یازدهم و سیزدهم دارای نت های گسترده هستند.

توضیحات 3: این ویژگی بداهه نوازی، شاید بیش از هر چیز دیگری، تقریباً تمام ژانرهای موسیقی جاز را متحد می کند. همه اعضای یک گروه جاز را می توان دعوت کرد، از نوازندگان ساز گرفته تا بخش ریتم و سولیست.

8 ابزار ضروری برای موسیقی جاز

تقریباً هر ساز می تواند بخشی از یک گروه جاز باشد تا زمانی که به نوازنده اجازه بداهه نوازی بدهد. این هشت ساز معمولاً در گروه های جاز استفاده می شود:

1-درامز: درام وظیفه ساخت ریتم جاز را بر عهده دارد. درامرهای جاز اغلب درام های چهار یا پنج قطعه ای می نوازند. گروه های جاز لاتین ممکن است علاوه بر ست درام، سازهای دستی یا کاجون نیز داشته باشند. از جمله هنرمندان مشهوری که در ژانر جاز فعالیت می کردند. می توان به آرت بلکی، مکس روچ و بیلی کوبهام اشاره کرد. برای دانلود آهنگ در این سبک کلیک کنید.

۲- گیتار بیس: تقریباً تمامی گروه های جاز از کنترباس یا گیتار بیس استفاده می کنند. از نوازندگان مشهور باس جاز می توان به چارلز مینگوس، ری براون، دیو هالند و گری پیکاک اشاره کرد.

3- کیبورد: کیبورد جاز (هم پیانو و هم کیبورد دیجیتال) جزء کلاسیک آهنگسازی موسیقی جاز است. Bud Powell، Thelonious Monk، Bill Evans، Herbie Hancock، Keith Jarrett و Jason Moran برخی از پیانیست ها و نوازندگان افسانه ای جاز هستند.

4- گیتار: بعد از کیبورد، گیتار دومین ساز رایج در موسیقی جاز است. گیتاریست های معروف جاز عبارتند از چارلی کریستین، وس مونتگومری، جو پاز، پت متنی و مایک استرن.

5- ترومپت: از روز اول در نیواورلئان، گروه های جاز ترومپت را داشتند. لوئیس آرمسترانگ، مایلز دیویس، دیزی گیلسپی و وینتون مارسالیس همگی ترومپت‌های معروف جاز هستند.

6- ترومبون: اگرچه ترومپت به اندازه ترومپت مورد توجه قرار نمی گیرد، اما همیشه بخشی از گروه های بزرگ جاز و گروه های مدرن بوده است. رابین یوبانکس و ترک مورفی از ستارگان ترومبون جاز هستند.

7- ساکسیفون: سرعت و سهولت نوازندگی ساکسیفون آن را به یک ساز سربی فوق العاده برای موسیقی جاز تبدیل کرده است. کلمن هاوکینز، لستر یانگ، چارلی پارکر، جان کولترین، سانی رولینز، اورنت کلمن و مایکل برکر از مشهورترین ساکسیفونیست های تاریخ جاز هستند.

8- خواننده اصلی: در مقایسه با سایر ژانرهای محبوب موسیقی، جاز کمتر به خواننده اصلی وابسته است. با این حال، بسیاری از نوازندگان جاز مانند سارا وان، بیلی هالیدی و الا فیتزجرالد به شهرت جهانی رسیده اند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 92
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 57
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 243
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,099
  • بازدید ماه : 3,297
  • بازدید سال : 30,451
  • بازدید کلی : 66,096