loading...

اینترنت سرا

پایتخت قبرس شمالی با مرز بازار محلی به نام بازار بندابولیا به دو قسمت تقسیم می شود: شمال ترکیه (لفکوشا) و جنوب یونان (نیکوزیا).در واقع جزیره قبرس توسط نواری به نام خط سبز به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسی

مدیر سایت بازدید : 51 جمعه 03 آذر 1402 زمان : 10:43 نظرات (0)


پایتخت قبرس شمالی با مرز بازار محلی به نام بازار بندابولیا به دو قسمت تقسیم می شود: شمال ترکیه (لفکوشا) و جنوب یونان (نیکوزیا).

در واقع جزیره قبرس توسط نواری به نام خط سبز به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود. این منطقه مرزی را مرز سبز می نامند زیرا در سال 1960 پس از جنگ داخلی قبرس، یکی از ماموران سازمان ملل با استفاده از خودکار سبز نقشه قبرس را به دو قسمت تقسیم کرد.

این خط از آن زمان تاکنون متروک مانده است. و توسط مقامات سازمان ملل نظارت می شود. منطقه صورتی در نقشه زیر کشور شمالی قبرس است. منطقه سبز حفاظت شده سازمان ملل در مرز منطقه ارغوانی بخشی از یک پایگاه نظامی بریتانیا است. منطقه سفید قبرس جنوبی است.

نکته جالب در تفاوت نام دو قسمت پایتخت این است که کلمه Lefkosha از کلمه یونانی Lefkotin به معنای شهر خدایان سفید آمده است و نیکوزیا کلمه ای است که بیشتر در اسناد عثمانی استفاده شده است و دارد. منشاء ترکی اما در حال حاضر یونانی ها از نام ترکی این شهر نیکوزیا و ترک ها از نام یونانی این شهر لفکوشا استفاده می کنند.

اولین استقرار این شهر به قرن سوم قبل از میلاد یعنی دوره نوسنگی باز می گردد. از آن زمان، یک کتیبه و یک معبد از آفرودیت پیدا شده است. در آن زمان نام این شهر لدرا بود.

لفکوشا، پایتخت قبرس

در قرن هفتم پس از حمله اعراب; لفکوشا پایتخت قبرس شد و دیوارهای بلندی در اطراف شهر ساخته شد. در قرن یازدهم و دوازدهم برج های دیده بانی به این دیوارها اضافه شد.

زلزله و سیل در قرن سیزدهم به این دیوارها آسیب رساند و در قرن چهاردهم که قبرس تحت سلطه ونیزی ها بود، دیوارهای اطراف شهر بازسازی شد و این دیوارهای مستحکم به قبرس کمک کرد تا در برابر محاصره عثمانی مقاومت کند. به مدت چندین ماه. البته در نهایت تسلیم امپراتوری عثمانی شدند.

در زمان حکومت عثمانی ها بر این جزیره، کلیساها به مسجد تبدیل شدند و در این دوره راه ها و دروازه های اصلی پایتخت قبرس ساخته شد. در پایان قرن هجدهم، انگلستان قبرس را تحت کنترل خود درآورد. در این مدت بیشتر دیوارهای اطراف لفکوشا ویران شد. قطار - تعلیم دادن؛ برق شهری؛ در این دوره کانال ها و جاده های استاندارد ساخته شد.

Lefkosa گرم ترین مکان قبرس در تابستان است. این شهر یک شهر ساحلی نیست، بلکه رودخانه ها و دریاچه هایی دارد که زیستگاه لاک پشت ها و حیوانات بومی قبرس است.

نیکوزیا به دو قسمت تقسیم می شود: نیکوزیا قدیمی (در داخل دیوارهای قدیمی) و نیکوزیا جدید (خارج از دیوار). نیکوزیا قدیم دارای خیابان‌های باریک و معماری قدیمی است و نیکوزیا جدید دارای خیابان‌های بزرگ و مراکز تفریحی و برج‌های مدرن است.

ارامنه قرن هاست که در منطقه کیشکو چیفتلیک شهر لفکوس زندگی می کنند. منطقه منحصر به فرد و زیبا با سنگ های کنده کاری شده و پنجره های خلیج، آن را از سایر مناطق لفکوس متمایز می کند.

لفکوشا چندین کاروانسرا قدیمی دارد که به عنوان رستوران یا مکان برگزاری کنسرت ها یا مهمانی های خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله کاروانسرای بویوک هان که در سال 1570 در دوره عثمانی ساخته شد.

مورخان ساخت آن را به مظفر پاشا، فرماندار عثمانی قبرس نسبت می دهند که از هر قبرسی 2 واحد پول برای ساختن ساختمان قدیمی گرفت. قبرس در آن زمان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا مرکز تجاری جهان بود و وجود کاروانسراها در این جزیره رایج بود.

این بنای تاریخی زمانی در زمان حکومت بریتانیا به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفت. پس از آن مدت کوتاهی به عنوان یک میخانه ارزان مورد استفاده قرار گرفت. مرمت این کاروان تاریخی از سال 1361 آغاز و در سال 1381 به پایان رسید.

این ساختمان اکنون دارای غرفه هایی برای فروش صنایع دستی و محصولات محلی است و جشنواره ها، کنسرت ها و رقص ها در حیاط آن برگزار می شود.

مسجد سلیمیا در پایتخت قبرس euromy

این بنای تاریخی که به نام مسجد ایاصوفیه یا کلیسای جامع ایا صوفیه نیز شناخته می شود، یک مسجد و کلیسای جامع کاتولیک است که در شمال لفکوشا واقع شده است. این کلیسا بزرگترین و قدیمی ترین کلیسای گوتیک باقی مانده در قبرس و بزرگترین کلیسایی است که در دریای مدیترانه بین ظهور اسلام و پایان دوره عثمانی در هزاره ها ساخته شده است. همچنین، این کلیسای تاجگذاری پادشاهان لوسیگان قبرس بود.

موزه مولوی در لفکوسا، پایتخت قبرس شمالی

این بنای تاریخی در قرن هفدهم به محل تجمع پیروان مولانا تبدیل شد. در اتاق این بنا نمایشگاهی از زندگی دراویش و همچنین در صحن این مجموعه مقبره شانزده شیخ صوفی وجود دارد.

اطلاعات کامل در مورد پایتخت قبرس شمالی

مساحت لفکوشا 111 کیلومتر مربع است

جمعیت نیکوزیا 352 هزار نفر است

آثار تاریخی لفکوشا، مسجد سلیمیه - کاروانسرای بویوک خان - کلیسا و صومعه ارامنه - منطقه احمد عرب - مسجد حیدر پاشا - موزه تاکی مولوی - محله سامان باهسخه - کلیسای بوستون - کاخ درویش پاشا - موزه بریتانیا - بازار گیلار - موزه گیلار کلونیال دادگاه های دوره

گشت و گذار در لفکوشا، موزه قوم نگاری قبرس - موزه دکتر. فاضل کوچوک - موزه فرش

معروف ترین رستوران های رستوران هندی لفکوشا جشن - رستوران ایتالیایی کوچک - کافه سدیرحان - رستوران لدرهان - رستوران سنتی آناما - استیک هاوس - ایزیچ - شهر برگر بد فود - بوته مرغ بد - کالیفرین

بهترین هتل های کازینو در Lefkosha Merit - Sky Roof - Royal Place - Gate 22 - Card Shop - Concorde - Grand Pasha - Eagle Eye Shop - Urban Habitat - Durba - Sun - Nagash - Enkaya

دانشگاه های لفکوشا دانشگاه آمریکایی قبرس - دانشگاه بین المللی قبرس - دانشگاه خاورمیانه - دانشگاه علوم اجتماعی - دانشگاه تربیت معلم آتاتورک - دانشگاه علوم و تحقیقات نت کنت - دانشگاه مدیترانه کارپاز

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 92
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 43
  • آی پی دیروز : 151
  • بازدید امروز : 94
  • باردید دیروز : 315
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 942
  • بازدید ماه : 3,140
  • بازدید سال : 30,294
  • بازدید کلی : 65,939