loading...

اینترنت سرا

وقتی این سوال پیش می آید که گفتار درمانی چیست؟ احتمالاً به لکنت یا مشکل در ساخت حرف «S» فکر می کنیم. اگرچه این دو اختلال نیز در حوزه گفتار درمانی قرار می گیرند، اما دامنه آن بسیار گسترده ت

مدیر سایت بازدید : 269 دوشنبه 22 خرداد 1402 زمان : 9:41 نظرات (0)


وقتی این سوال پیش می آید که گفتار درمانی چیست؟ احتمالاً به لکنت یا مشکل در ساخت حرف «S» فکر می کنیم. اگرچه این دو اختلال نیز در حوزه گفتار درمانی قرار می گیرند، اما دامنه آن بسیار گسترده تر است.

یا با شنیدن نام گفتار درمانی خیلی اتفاق می افتاد که مردم فکر می کردند این رشته برای درمان زبانی مردم است و شبیه روانشناسی است. در حالی که در این زمینه به زبان مشغول هستند! این به معنای ارزیابی و مقابله با هر گونه مشکل در زبان است. نگاهی دقیق تر به این رشته، زمینه فعالیت و ... بیندازید. گفتار درمانی چیست؟ لطفا جواب کامل بدید

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی یا گفتار درمانی یکی از شاخه های توانبخشی است که به آسیب شناسی اختلالات گفتار و زبان می پردازد. در واقع، گفتار و زبان (ما در مورد تفاوت گفتار و زبان بحث کردیم) بخش بسیار مهمی از برقراری ارتباط با دیگران است.

سایر زمینه های توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی، شنوایی شناسی و بینایی سنجی است. هدف همه افرادی که در حوزه توانبخشی فعالیت می کنند این است که از توانایی های افراد دارای معلولیت در حد توان خود برای بهبود زندگی مردم و جامعه استفاده کنند. بنابراین، گاهی هدف درمان کامل معلول نیست; در عوض سعی کنید از تمام مهارت های خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

گفتار درمانگر کیست؟

گفتار درمانگر چیست؟

گفتار درمانگر یا گفتار درمانگر فردی است که اختلالات مربوط به گفتار، زبان و بلع را ارزیابی، تشخیص و درمان می کند. در واقع گفتار درمانی ارتباط درمانگر است. همانطور که گفته شد، بخشی از ارتباطات، صحبت کردن است. ما می توانیم از طریق خواندن، نوشتن، زبان بدن، حالات چهره و تماس چشمی با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.

بنابراین، کار یک گفتاردرمانگر محدود به «صحبت کردن» نیست، زیرا برای بسیاری از افرادی که به دلیل آسیب مغزی یا آسیب به اندام های صورت (مانند قطع یا فلج عضلات زبان) نمی توانند صحبت کنند، اتفاق می افتد. این افراد باید صحبت کنند. ممکن است از ارتباط رد شده مستثنی شود.

در اینجا نیاز به ارتباط حتی با روش های جبرانی آشکار می شود. همچنین در برخی موارد که فرد در روش های ارتباطی غیر از گفتار مانند زبان بدن، تماس چشمی و ... ضعیف است، ممکن است به گفتار درمانگر ارجاع داده شود.

همچنین به دلیل دانش ویژه ای که از فیزیولوژی و آناتومی اندام هایی مانند زبان، دهان، حلق، حنجره و ... دارد، حتی به کودکان یا بزرگسالانی که در بلع و غذا خوردن مشکل دارند نیز کمک می کند.

بسته به مشکل مشتری، یک گفتار درمانگر ممکن است با متخصصان مغز و اعصاب، متخصص اطفال، متخصص گوش و حلق و بینی، روانپزشک، روانشناس، شنوایی شناس، کاردرمانگر، فیزیوتراپ، معلم مدرسه (برای کودکانی که در مدرسه هستند) و یک پرستار (در صورت بستری شدن در بیمارستان) همکاری کند. لمس کنید و درمان همه کاره را برای اثربخشی بیشتر ارائه دهید.

علاوه بر این، در بسیاری از موارد، علاوه بر درمان مستقیم بیماری فرد، محیط زندگی فرد را بهبود و اصلاح می کند تا شرایط مساعدتری برای بهبودی فرد ایجاد شود. برای مثال، کودکی که لکنت زبان دارد، ممکن است با توصیه هایی که به مادر و معلم مدرسه داده می شود، در موقعیت بهتری برای درمان لکنت سریع باشد.

تفاوت بین گفتار و زبان چیست؟

تفاوت بین گفتار و زبان چیست؟

در واقع وقتی صحبت می کنیم بخشی از فرآیند گفتار در مغز ما انجام می شود (مثلا انتخاب کلمات، جمله سازی و ...) که یک فرآیند ذهنی، زبانی است و بخشی از آن توسط ریه ها، ماهیچه های مغز انجام می شود. حنجره، لب ها و ماهیچه ها زبان و... صداها و کلماتی را که بخشی از گفتار هستند تولید می کنند.

می توان گفت یک گفتاردرمانگر اختلالات زبانی را که بخشی از فرآیندهای مغزی است و اختلالات گفتاری که بخشی از عملکرد سر و اندام های صورت است، درمان می کند. علاوه بر این، یکی دیگر از حوزه های بسیار مهمی که ما در آن کار می کنیم، «لپ زدن» است. در بخش زیر می توانید حوزه های فعالیت گفتار درمانگر و اختلالاتی را که ارزیابی و درمان می کند، مشاهده کنید:

حوزه فعالیت:

لکنت زبان

مشکلات تلفظ و تولید

اختلالات صدا

مشکلات یادگیری

از دست دادن شنوایی

آفازی

مانع سخنرانی

ارتباطات مکمل و جایگزین

شکاف کام و دهان

بیش فعالی

اوتیسم

عقب ماندگی ذهنی

ده

نکته مهم در درمان این اختلالات مداخله زودهنگام و به موقع است! بنابراین با مداخله زودهنگام در مهدکودک می توان از اختلالات خواندن و نوشتن در مدرسه پیشگیری کرد یا کاهش داد. اگر متوجه شده اید که کودک هنگام دیکته کردن، هر حرفی را با صدای بلند می گوید و می نویسد، کودکی که حرف "R" یا "Y" را تلفظ می کند احتمالاً در دیکته کلماتی که حاوی این حرف هستند دچار مشکل می شود. حروف "R" دارند و او آنها را "Y" می نویسد زیرا اینگونه آن را تلفظ می کند.

چه کسانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

به طور کلی، هر کسی (در هر سنی) که در برقراری ارتباط، به ویژه از طریق گفتار و زبان مشکل دارد، باید به دنبال گفتار درمانی باشد. البته در کودکان زیر 6 سال توانایی برقراری ارتباط با توجه به سن آنها مشخص می شود.

افراد مبتلا به لکنت، افراد دارای مشکلات گفتاری، افراد مبتلا به اوتیسم، افراد کم توان ذهنی، افراد با سواد و حساب، افراد دارای مشکلات شنوایی، افراد مبتلا به اختلالات دهان و لب، افراد مبتلا به اختلالات صدا (مانند صدا)، افراد مبتلا به سرطان حنجره یا سرطان زبان یا سرطان گلو، کودکانی که دیر صحبت می کنند و تاخیر در گفتار و گفتار دارند، افرادی که آسیب مغزی دارند (مانند سکته مغزی، تومور مغزی، سکته مغزی، سکته مغزی و غیره) با مشکلات گفتار، زبان و بلع، بیماری ام اس، بیماری پارکینسون، بیماران ALS، افراد مبتلا به مشکلات گفتاری به دلیل مشکلات تنفسی، نوزادان نارس یا افراد با شرایط خاص پزشکی که در هنگام شیردهی و بلع شیر مشکل صحبت کردن دارند، کودکان مبتلا به بیش فعالی، افراد مبتلا به سندرم داون و سایر بیماری ها مانند سندرم ویلیامز و غیره. ، برای ارزیابی و درمان باید با گفتار درمانگر مشورت کنید.

مراجعین باید بدانند که بسته به شرایط بیمار، برخی از مداخلات گفتار درمانی ممکن است برای دستیابی به نتایج بیشتر طول بکشد و ادامه درمان برای مشاهده پیشرفت ضروری است.

لینک مقاله: https://payju.ir/content/لیست-مراکز-گفتار-درمانی-در-شیراز

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آمار سایت
  • کل مطالب : 85
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 57
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 191
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 197
  • بازدید ماه : 8,234
  • بازدید سال : 26,969
  • بازدید کلی : 62,614